onsdag 1 februari 2017

Vårlängtan och fröfeber

20150511_081359

Våren känns som den ännu är långt borta. Vissa dagar är det så grått här i Skåne att det känns som att leva i en gammal svartvit film. Jag blir trött, deprimerad och allmänt nere. Fast sedan ibland är det kallare, blå himmel och solen skiner sådär så det gör ont i hjärtat efter längtan till vår och grönska.

Här på Bäckastigen 3 längtar vi extra mycket efter våren i år. Vi har fått ännu en liten medlem i vår brokiga familj, en med fyra tassar och en nyfiken nos som älskar att vara ute i trädgården.

15977745_10207968103832577_4608065531401296530_n

Nosen sitter på vår nya familjemedlemmen, hon heter Himla och är en Dansk-Svensk Gårdshund, på snart fem månader. När hon är i farten går det vilt till och katterna har fått en ny lekkamrat som de gärna brottas med. Azlan vår Rhodesian Ridgeback är tycker att hon är ganska okej, men hon är för liten att leka med.

Idag är det den första februari och jag kan knappt hålla mig längre. Nu vill jag sätta fingrarna i jorden och så fröer och driva upp plantor att sätta ut i trädgårdslandet. Jag kollar runt på olika fröfirmors sidor och tittar i olika böcker och trädgårdsmagasin. Min största  fiende i trädgården, mördarsniglarna behöver börja bekämpas redan i början på säsongen och det gäller att lägga upp en plan för att de inte ska föröka sig ännu mer.

Vårt mål med vårt odlande är att kunna försörja oss på grönsaker och rotfrukter i största möjliga utsträckning, främst för att det är så mycket godare, men även för att vi har en väldigt begränsad budget att klara oss på.

I vårt hem är alla välkomna, vare sig de har tassar eller tår. Här i trädgården på Bäckastigen 3 ska alla ha möjlighet att leka, leva och frodas.

Hoppas ni vill följa med här i min nya blogg.

Cilla

2 kommentarer:

  1. Ser att Jag är först ut. Sitter här med en jättehög med påsar från Impecta som kom igår. Visst vill man börja snart! Våra sniglar var väldigt få i fjol, det var för torrt. Hoppas på att de inte blir fler i år. / trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Ser att Jag är först ut. Sitter här med en jättehög med påsar från Impecta som kom igår. Visst vill man börja snart! Våra sniglar var väldigt få i fjol, det var för torrt. Hoppas på att de inte blir fler i år. / trevlig helg

    SvaraRadera

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥