tisdag 28 februari 2017

Grönt är gott

Hemma igen efter en helg i Norrköping. Där har jag varit på rugbymöte, träffat rugbyvänner och haft möjlighet att umgås med en fin vän och hennes familj. Att åka hemifrån utan familjen är alltid lite jobbigt, men samtidigt känner jag att det är skönt att få en paus från vardagen här hemma. Vi hinner sakna varandra och nu känner jag att det är gott att vara hemma igen.

Mina frösådder växer i fönsterkarmen, utomhus har det inte hänt så mycket efter all snön som vräkte ner i torsdags, den har hunnit smälta bort, men det har inte torkat upp än.

17093826_10208331947208434_1030893942_n

Något som verkligen satt fart är barnens krasseodlingar i vindruvskartongerna. Det är extra kul för dem att se hur fort de växer bara genom att de vattnar lite på fröna på ett papper. Nu kan vi skörda genom att dra loss groddarna från pappret eller genom att klippa av lite med en sax och lägga på mackan.

17078061_10208331947168433_1622364241_n

Ludvig och Ronja har prövat krasse på mackan tidigare, när de var yngre, men inte varit så förtjusta. Nu tyckte Ludvig att det var supergott, men Ronja är inte helt övertygad. Jag ska även pröva att blanda i sallad och se om det smakar bra.

Krasse innehåller både C-vitamin och olika mineraler vilket dessutom gör det till ett bra pålägg. Jag längtar verkligen efter att kunna lägga egenodlad gurka och tomat på smörgåsen igen. Det smakar så mycket mer än köpta grönsaker, speciellt de som säljs i affären nu. De smakar ingenting och det är så tråkigt och dyrt. Då känns Krasse som ett trevligt alternativ.

Annars är det mest tomatfröerna som tittat upp och den gula löken. Långa rangliga skott.Hur går det med dina odlingar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥