tisdag 1 januari 2019

Vitlök till Nyår

Påsarna med vitlök har legat där länge nu utan att jag fått tid att trycka ner lökarna i marken. Så igår efter jag tränat årets sista träningspass på gymmet så bytte jag om och fick tag i en spade. Kommande odlingssäsong ska vi sätta mycket lök och detta är första året vi prövar ha odla egen vitlök. Jag har inte köpt något speciellt utsäde utan köpt ekologiska vitlökar som vi gillar. Förhoppningsvis ska detta gå vägen och vi få många fina vitlökar att skörda i sommar.
Efter att ha grävt upp en liten jordbit tryckte jag ner lökklyftorna en bit i marken. Det märks tydligt att det inte regnat mycket i år. Jorden är verkligen smidig och inte så blöt och geggig som den annars brukar vara vid denna tid. Eftersom det väntades storm senare under Nyårskvällen så täckte jag inte jorden med kompost och löv. Det känns som jag ger det materialet gratis till grannen då. 
Det får vänta tills bättre väderlek eller tills jag skaffat kompostgaller att tynga ner med.

Nyår avslutades hos goda vänner. Det blev en lugn och fridfull nyår för min del. Våra hundar är inte så lyckliga över alla raketer och jag körde för att hämta dem innan tolvslaget. De hade redan hunnit stressa upp sig en hel del och jag hann inte se många raketer. Ingen förlust då jag anser det vara slöseri med pengar och miljö. 

Så gott Nytt År 2019, må era odlingar växa och ni ha god hälsa♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥