måndag 7 januari 2019

Chilisådd

Idag fick vi sått våra chili, både jag och sonen. Han fick lite blandade fröer i julklapp och idag hjälptes vi åt att förså dem. 
Jag använder inga "fancy" sålådor utan har delat mjölkpaket som jag gör små hål i botten på. Dessa fyller jag med såjord jag blandat själv av små lecakulor, planteringsjord och grus. Sedan blöter jag jorden och låter den stå i rumstemperatur ett tag innan vi trycker ner fröerna. Mjölkpaketen ställer jag i vattentäta lådor så vi kan vattna ordentligt
I år har jag köpt in en (skitful) liten hylla med plastkåpa över, ett miniväxthus, som fröerna kan gro i. Hyllan är placerad i ett söderfönster, men jag kommer även ha starka lampor tända dygnet runt för att hjälpa fröerna på traven. 

När fröerna grott och plantorna börjar komma upp, planterar jag om till småkrukor och flyttar ner alla plantor i källaren där temperaturen ligger runt 12grader. Detta påverkar att plantorna inte växer sig långa och gängliga utan blir kraftigare. 
Efter förra årets sena vinter vågar jag inte flytta ut någonting för tidigt i växthus eller i den blivande växttunneln. Jag kommer vara jätteförsiktig.
Vilka fröer vi satt kan ni ser här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥