onsdag 9 januari 2019

Odla med barn

Redan när jag var liten, fick jag vara med mina föräldrar och odla i trädgården. Jag är född på en gård utanför Trelleborg med växtodling och svinuppfödning. Vi hade även får, höns, ankor, kaniner, katter och hästar. En fantastisk uppväxt om ni frågar mig och skulle jag kunna ge mina barn samma erfarenhet hade jag gjort det. Nu har jag inte ekonomin att bo med familjen på en gård och vi får nöja oss med att ha katter och hundar, men planerna finns för att skaffa höns. Tiden får utvisa om det blir i sommar. 
Iallafall, något som jag försöker, eller vi försöker, min man och jag är att lära vidare till våra barn om hur man tar hand om djur och natur. Inte bara för att den maten vi odlar själv är så mycket godare, utan för att de ska få en förståelse för vart maten kommer ifrån och vilket arbete som ligger bakom att odla och sköta om växterna.
Det har inte varit så svårt att få med barnen på tåget, de började redan som små vilja var med och gräva när vi gräver. Sedan när de var större ville de givetvis få peta ner frön i jorden och vara med att vattna och fixa. Nu får de vara med under hela processen, från sådd till skörd. De gillar inte alla grönsaker, men jag känner definitivt att vi lyckas få i dem mer grönsaker när de själv är med och odlar.
Krasse, är en av sorterna som barnen tycker är extra kul att så och odla. Den växer så fort så det nästan känns som du kan se den gro och växa. Ronja sådde frön i förrgår och idag kan ni se på bilden hur långt de kommit. En plastkartong med vindruvor blir ett perfekt litet drivhus till krassefröna och det behövs inte ens jord, utan vi odlar dessa på hushållspapper som vi blöter.
När groddarna är några centimeter klipper barnen själv av toppen och strör på smörgåsen. Supergott!

 Ronja har även sått salladsblad, som vi ska försöka få att gro och växa inomhus. Dessa fick jord och vatten i en ask som det varit champinjoner i. Ett litet växthus som jag köpt på loppis får bli växtplats till salladen och Ronja håller koll och vattnar. 
Sonen, Ludvig,  som är lite äldre än Ronja odlar chili, som jag berättat tidigare. Han tycker det är superspännande med heta sorter och letar själv efter fröer på nätet.
Här ser ni Ronja med en liten del av sin morotsskörd från i höstas. Hon odlar numera i egen pallkrage. Givetvis får vi alla i familjen ta del av skörden. Så klart är det extra gott med egenodlat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥