måndag 31 december 2018

Att plöja ny mark




Så blev det då dags. Våra "nya" grannar låter oss använda samma bit mark som vi fick låna av förra grannen för att odla. I och med detta kan jag komma en bit på väg med mina tankar på att bli självförsörjande igen. Utan en större markbit är det svårt att få ihop odlingstankarna och jag är inte så duktig än på att planera och få ihop såperiod och skördeperiod samt all tid emellan som behöver fungera. 
Som ni ser på översta bilden har vårt gamla potatisland växt ihop totalt och det var en hel del gräs, mossa, nässlor och annat sly som vi fick börja med att röja bort.
Med hjälp av trimmern körde vi av allt gräs och krattade ihop. Sedan fick jordfräsen jobba hårt. Jag kan lova att det känns i axlar och armar idag.

Maken gjorde ett otroligt jobb och kämpade hårt med att få en fin odlingsyta. 


Som ni ser blev resultatet riktigt bra. Fast det är gott om gräs-och nässelrötter som vi nog kommer få kämpa med ett tag. Tanken är att täckodla med hjälp av kompost, men vi kommer nog få rensa en del ogräs i början för att kunna få bättre odlingar.
Känns fantastiskt roligt att vara igång igen. Jag vet att det kommer bli en massa slit och det gäller att ha en vilja av stål för att kunna klara det här. Och just därför har jag bestämt mig för att döpa trädgården och odlingen till "Viljans Trädgård". Så 
med hashtaggen #viljansträdgård kan du nu följa mig på instagram också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥