söndag 5 mars 2017

Vår trädgård- mässa i Malmö

DSC_0001

Så kom vi då iväg på vår tur till Trädgårdsmässan i Torsdags. Efter att ha letat parkering i en kvart lyckades vi ta oss in på mässan innan regnet vräkte ner. Väl inne möttes vi av en härlig vårkänsla i form av Karl-Fredrik på Eklaholms utställningsträdgård som prunkande av skira blommor i härliga färger.

DSC_0002

Tyvärr är det omöjligt att fånga alla färger och intryck med kameran, men jag hoppas kunna ge lite vårfägring och inspiration med mina bilder.

DSC_0006 (2)DSC_0007

Joakim, min man, blev glad att se Kungsängsliljan blomma, det är ju Upplands landskapsblomma, hans hemlän.

DSC_0008

Installationen som imponerad mest på våra barn var Ting Ute och Innes trädgård med en vacker Buddha, gröna växter och ett vackert djupt fat med vatten och mystisk rök. En sådan “måste” vi skaffa i vår trädgård,v ar barnen överens om. Vi får väl se hur vi ska få plats med alla drömmar.DSC_0009

Ronja tog en paus i Peter Englanders medelhavsträdgård med platsbyggda, murade sittplatser och härliga citrusväxter och olivträd. Vår egen uteplats kändes som en grå fläck när man såg denna härliga oas-

DSC_0015

 

DSC_0016

Bilderna här ovan kommer från montrar som Hvilans Utbildnings trädgårdselever ställt i ordning. Fokus verkar ha varit på återbruk och vintage och jag hittade flera kul idéer. Det går ju att odla i det mesta, från konservburkar och glasburkar till trälådor av olika slag.

DSC_0014

Hos Spiken i kistan hade jag kunnat plocka med mig hem hela montern, tror jag. Fantastiska gjutjärnskaminer, beslag av alla de olika sorter, coola hängare och ett minizinkbadkar liknande det vi har fast stort. Dock blev jag mer än störtförälskad i lådhurtsen de hade olika spikar i som ni ser på bild här ovan. Perfekt att förvara fröer, pyssel och annat skrafs i och dessutom målad i grönt, min favoritfärg. Priset var inte ens utsatt, så den var antagligen inte till salu. Är det någon som vet var jag kan finna något liknande?

DSC_0019

Efter några timmars strosande bestämde vi oss för att köra hem. I påsen med hem fick vi med oss gul och röd sättlök, frö till rödbetor, sallad, blomkål, ringblommor och en fantastisk liten stril att sätta på en petflaska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att du vill lämna en kommentar. Tack♥♥♥